• NL▾
HOME CONTACT ERVARINGEN
  • HOME
  • CONTACT
  • ERVARINGEN
  • GEDRAG
  • THEMA
    • ADD
    • ADHD
    • AGRESSIVITEIT
    • ALCOHOL
    • ANGST STOORNISSEN
    • ANOREXIA NERVOSA
    • ARMOEDE
    • ASTMA
    • AUTISME
    • AUTOMUTILATIE
    • BEELDDENKEN
    • BEPERKING
    • BINGE EATING DYSORDER
    • BORDERLINE
    • BURN-OUT
    • CULTUUR
    • DCD-DYSPRAXIE
    • DEPRESSIVITEIT
    • DRUGS
    • DYSCALCULIE
    • DYSLEXIE
    • EENZAAMHEID
    • EPILEPSIE
    • FAALANGST
    • GEWELD
    • GILLES DE LA TOURETTE
    • HECHTINGSSTOORNISSEN
    • HEMIPLEGIE
    • HOOGBEGAAFDHEID
    • HOOGSENSITIEF-HSP
    • KOPIEERGEDRAG
    • LHBT
    • MCDD
    • MOBIEL & SOCIAL MEDIA
    • NARCISME
    • NLD
    • OBESITAS
    • ODD - CD
    • OPSTANDIG
    • OVERPRIKKELING
    • PDD-NOS
    • PESTEN
    • PLOFKLAS
    • PSYCHISCH
    • PTTS
    • PUBEREN
    • QUEENBEES
    • SCHEIDING
    • SCHIZOFRENIE
    • SEKSUEEL
    • SLECHTHORENDHEID
    • SLECHTZIENDHEID
    • SPIJBELEN & VERZUIM
    • STALKING
    • STOTTEREN
    • STRESS
    • SUïCIDAAL
    • SYNDROOM VAN ASPERGER
    • VERKEER
    • VERLIES & VERDRIET
    • VERMISSING
    • VERSLAVINGEN
    • VERWENDE KIND SYNDROOM
    • WERKHOUDING
    • ZIEKTE IN FAMILIE
  • BASIS
    • COMMUNICEREN
    • GEDULD
    • HUMOR
    • MOTIVATIE
    • NORMEN & WAARDEN
    • OMGANGSVORMEN
    • ONTSPANNING
    • POSITIVITEIT
    • SOCIAAL
    • SPORT & HOBBY
    • TOEKOMST
  • JONGEREN & CORONA
    • FLYER OPGESTELD DOOR
  • TIPS TEGEN EENZAAMHEID
    • FLYER ONTWIKKELD DOOR
  • INFORMATIE
  • JONGEREN
    • EEN BUDDY
  • OUDERS & VERZORGERS
    • EEN BUDDY
    • KOPIEERGEDRAG
    • OVERPRIKKELING
  • VRIJETIJD-BEGELEIDERS
    • EEN BUDDY
    • OVERPRIKKELING
  • WERK & STAGE
    • EEN BUDDY
    • JONGE CONSUMENTEN
    • OVERPRIKKELING
    • VAKMANSCHAP
    • WERKHOUDING
  • ONDERWIJS
    • EEN BUDDY
    • OFFICIëLE RICHTLIJNEN
    • OVERPRIKKELING
    • PEDAGOGIEK
    • PROBLEEMGEDRAG
    • VAKMANSCHAP
  • SIGNALEREN & HULP
  • LOTGENOTEN PLEIN
  • INFORMATIE OP LOCATIE
    • VOORLICHTING
    • - DIGITAAL
    • - OP LOCATIE
    • LESMODULES
    • - ZEKERHEID
    • WORKSHOPS
    • - JONGERENGEDRAG
    • VOORLICHTER WORDEN
  • OVER ONS
    • SAMEN-KRACHTIG
    sharing buttonfacebook button
    GEDRAG

  • THEMA
  • BASIS
  • JONGEREN & CORONA
  • TIPS TEGEN EENZAAMHEID



  • INFORMATIE

  • JONGEREN
  • OUDERS & VERZORGERS
  • VRIJETIJD-BEGELEIDERS
  • WERK & STAGE
  • ONDERWIJS
  • SIGNALEREN & HULP
  • LOTGENOTEN PLEIN
  • INFORMATIE OP LOCATIE
  • OVER ONS

PEDAGOGIEK


ESSENTIE

  • Jongere moet zich gezien, gehoord, gekend en erkend voelen
  • Aandacht
  • Warmte
  • Interesse in belevingswereld
  • Betrokkenheid
  • Goede controle
  • Respect voor leerling
  • Begripvolle houding
  • Grapje op z’n tijd
  • Allochtone jongere is erg gevoelig voor lerarengedrag

VAARDIGHEDEN

  • Alles draait om respect
  • Empathisch vermogen
  • Zorg voor binding en persoonlijk contact
  • Geef eigen fouten toe – maak excuus
  • Geef jongere feedback maar zet ze nooit voor schut in de groep
  • Beinvloed gedrag positief
  • Geef zelf het goede voorbeeld
  • Laat je nooit uitspelen t.o.v. een collega
  • Kijk achter het gedrag van de jongere
  • Wordt nooit emotioneel
  • Heb positieve verwachtingen
  • Het kind zelf is de deskundige en weet wat het nodig heeft om een probleem op te lossen
  • Gebruik veel humor
  • Maak de omgeving stimulerend
  • Sommige dingen moeten gewoon aangeleerd worden
  • Houd rekening met de grenzen van je mogelijkheden

VAARDIGHEDEN IN GROEPEN

  • Goede lesvoorbereiding
  • Goede balans les en tijd
  • Stapsgewijze aanpak
  • Wees afwisselend
  • Speel in op relaties binnen de klas
  • Zorg dat je te volgen bent – heldere structuur – goede lesstart – feedback (liefst positief)

VAARDIGHEDEN VOOR EEN GOEDE SFEER

  • Probeer te snappen wat er omgaat in de leerling
  • Geef de leerling de ervaring ‘gezien’ te worden
  • Geef een goede ‘ik-boodschap’ mee aan de leerling en benoem het gedrag dat je wilt zien
  • Geef feedback – voer een open gesprek
  • Leer de leerling goede communicatieve vaardigheden zoals:
  • Neem de ander serieus
  • Maak oogcontact
  • Spreek om de beurt
  • Luister en blijf kalm
  • Leg kort en duidelijk uit
  • Wees geïnteresseerd
  • Praat op neutrale toon
  • Blijf bij het onderwerp
  • Blijf zakelijk
  • Geef verschil van mening aan
  • Vraag de ander naar de mening
  • Zeg wat je wilt zeggen
  • Geef je eigen aandeel toe
  • Niemand is perfect – niet doorzeuren
  • Tieners moet je meer vragen dan vertellen – zelfreflectie op gedrag en effect op anderen
  • Benoem wat je ziet
  • Zeg niet “ja, maar”, maar “Ja, en” – 
  • Ja, maar is kritisch, gericht op tekorten –
  • Ja, en is toevoegend – conflict oplossend – confronterend
  • Voor de mentor: Rollenspellen met eerst ongewenst en daarna gewenst gedrag binnen de groep werkt uitstekend. De leerling krijgt inzicht in zichzelf en het gedrag en de invloed op anderen
  • Wees zuinig met kritiek
  • Corrigeer non-verbaal: stop even met je verhaal - kijk de leerling aan - stap op de leerling af - knip met je vingers - maak een handgebaar
  • Bestraf alleen zinvol en leg uit waarom – doe dit na de les
  • Bestraf taakgericht – het is het gevolg van verkeerd gedrag en herstel van de schade
  • Wees consequent streng, maar blijk positief betrokken
  • Blijf niet alleen roepen, maar grijp ook in
  • Geef waarschuwingen kort en duidelijk: de eerste vriendelijk - de tweede streng - de derde straf
  • Ga niet in discussie – creëer geen conflict
  • Maak een non-contract: spreek af wat men niet meer zal doen – wat met wel doet – wat men een adequate straf vindt bij overtreding (corvee – nakomen – strafregels)
  • Stuur de leerling er niet te snel uit – geef korte time-out – leg uit waarom – houd de regie
  • Keur altijd gedrag af, nooit de persoon
  • Achterhaal de oorzaak van vervelend gedrag
  • Wijs op gevolgen
  • Geef aandacht als de leerling zich positief gedraagt
  • Tast nooit het zelfrespect van de leerling aan
  • Je wordt volwassen met vallen en opstaan – ook jij was ooit een puber

EIGEN GRENZEN

  • Stevig rechtop staan
  • Schouders naar achteren
  • Varieer je toon
  • Spreek met krachtige stem
  • Geef sterke ik-boodschap
  • Geef concreet aan wat je wilt
  • Toegeven verlegt grenzen
  • Onduidelijke grenzen creëren druk en lastig gedrag
  • Overleg met collega’s over eensgezindheid in grenzen stellen
  • Creëer een positieve sfeer waarin PESTEN nooit getolereerd wordt en ALTIJD aangepakt wordt.





ONDERWIJS

Een Buddy
Officiƫle Richtlijnen
OVERPRIKKELING
PEDAGOGIEK
PROBLEEMGEDRAG
VAKMANSCHAP

  • ONDERWIJS
  • EEN BUDDY
  • OFFICIĆ«LE RICHTLIJNEN
  • OVERPRIKKELING
  • PEDAGOGIEK
  • PROBLEEMGEDRAG
  • VAKMANSCHAP
© 4eSite 2025 | Created by 4 People Communications | The Netherlands | Algemene Voorwaarden | Privacy & Cookiebeleid
    sharing buttonfacebook buttonTerms and ConditionsPrivacy Policy