AUTISME
INLEIDING
Dit gedeelte is expliciet bedoeld voor onderwijsgevenden, begeleiders, coaches en begeleiders in sportclub of vereniging. Als ouders of jongere is het raadzaam om deze begeleiders op dit gedeelte van de website attent te maken. Voor algemene informatie kunt u terecht bij het thema.
WAT IS AUTISME
Autisme is een contactstoornis met beperkt sociaal gedrag.
TIPS VOOR DE DOCENT
- Uitgangspunt zijn de specifieke mogelijkheden en beperkingen van de leerling
- Er moet een behandelplan (schoolbreed) zijn voor deze leerling
- Gebruik concrete taal voor kinderen met autisme.
- Gebruik korte zinnen, niet babbelen.
- De leerling kan maar één ding tegelijk
- Vermijdt discussies. De leerling begrijpt je standpunt niet en zal het ook niet gaan begrijpen. Hij moet gewoon doen omdat het moet.
- Wees zakelijk
- Stel concrete vragen en wees geduldig bij het krijgen van een antwoord, dit duurt soms namelijk wat langer.
- Wees voorspelbaar en geef veranderingen tijdig aan.
- Lok communicatie uit en geef de leerling tijd om de informatie te verwerken.
- Geef gevoelens en emoties aan het contact. De leerling heeft namelijk wel degelijk gevoelens en verlangt dit ook.
- Communiceer over één ding tegelijk.
- Wacht even tot het kwartje bij de leerling is gevallen. Door de nformatieverwerkingssnelheid duurt het wat langer.
- Geef duidelijkheid en stel regels. De leerling kan weleens claimend zijn, maar dat komt door zijn behoefte aan duidelijkheid.
- Verwacht geen reactie op non-verbale communicatie (gezichtsuitdrukking of gebaar) van jouw kant. De leerling zal dit niet herkennen of kunnen plaatsen.
- Stel de leerling gerust als je boos bent op een ander, het heeft niets met hem te maken.
- Straffen heeft geen zin, ze begrijpen namelijk niet waarom. Door duidelijke afspraken en regels zal het vanzelf al goed gaan, want deze kinderen kunnen zich daar goed aan houden.
- Als de leerling boos is, zorg dan voor dat hij afleiding krijgt om weer tot rust te komen. Praat er op een later moment met hem over. Discussies en emoties hierin mengen heeft geen zin.
BEDOELING VAN GEDRAG
- Leer de leerling begrijpen – gedragsmatig ook
- Let op het gedrag – autisten kunnen vaak niet uitleggen wat ze voelen en denken
- Zoek de reden achter het gedrag
INSPELEN OP PRIKKELS
- Omzeil storende prikkels – nieuwe prikkels wennen moeilijk voor de leerling
- Maak de wereld zo voorspelbaar mogelijk
- Bereid de leerling voor op veranderingen
STRUCTUREREN VAN PRIKKELS
- Leerlingen met autisme kunnen geen structuur aanbrengen in hun leven en omgeving
- Zij kunnen ook moeilijk betekenis geven aan wat ze meemaken
- Zij ervaren vloedgolven van prikkels
- Structuur aanbrengen uiterst belangrijk
LEREN WENNEN AAN PRIKKELS
- Erg lastig proces, omdat de leerling het inzicht ervoor niet heeft
LEREN VAN VAARDIGHEDEN
- Zij kunnen sociale vaardigheden aanleren, maar begrijpen niet waarvoor ze zijn.
- Zij kunnen sociale vaardigheden moeilijk in een andere situatie toepassen. (Bijvoorbeeld: als zij thuis geleerd hebben mensen te groeten, betekent dat nog niet dat je dat ook op school hoort te doen, want dat is niet thuis)
CONSEQUENT REAGEREN
- Gedrag van omgeving moet direct en consequent zijn
- Gewenst gedrag belonen
- Ongewenst gedrag omvormen – niet straffen (wordt niet begrepen)
- Laat weten waarom je gedrag ongewenst vindt
Klik op de rechter button voor meer informatie van de landelijke belangenorganisatie.
VOOR ONDERWIJS
- VOOR ONDERWIJS
- ARMOEDE
- ADD
- ADHD
- AGRESSIVITEIT
- ALCOHOL
- ANGST STOORNISSEN
- ANOREXIA NERVOSA
- ASTMA
- AUTISME
- AUTOMULTILATIE
- BEELDDENKEN
- BEPERKING
- BINGE EATING DYSORDER
- BORDERLINE
- BURN-OUT
- CULTUUR
- DCD DYSPRAXIE
- DEPRESSIVITEIT
- DRUGS
- DYSCALCULIE
- DYSLEXIE
- EENZAAMHEID
- EPILEPSIE
- FAALANGST
- GEWELD
- GILLES DE LA TOURETTE
- HECHTINGSSTOORNISSEN
- HEMIPLEGIE
- HOOGBEGAAFDHEID
- HOOGSENSITIEF-HSP
- KOPIEERGEDRAG
- LHBT
- MCDD
- MOBIEL & SOCIAL MEDIA
- NARCISME
- NLD
- OBESITAS
- ODD-CD
- OVERPRIKKELING
- PDD-NOS
- PESTEN
- PLOFKLAS
- PSYCHISCH
- PTTS
- PUBEREN
- QUEENBEES
- SCHEIDING
- SCHIZOFRENIE
- SEKSUEEL
- SLECHTHORENDHEID
- SLECHTZIENDHEID
- SPIJBELEN & VERZUIM
- STALKING
- STOTTEREN
- STRESS
- SUïCIDAAL
- SYNDROOM VAN ASPERGER
- VERKEER
- VERLIES & VERDRIET
- VERMISSING
- VERSLAVINGEN
- VERWENDE KIND SYNDROOM
- WERKHOUDING
- ZIEKTE IN FAMILIE