SYNDROOM VAN ASPERGER
INLEIDING
Dit gedeelte is expliciet bedoeld voor onderwijsgevenden, begeleiders, coaches en begeleiders in sportclub of vereniging. Als ouders of jongere is het raadzaam om deze begeleiders op dit gedeelte van de website attent te maken. Voor algemene informatie kunt u terecht bij het thema.
WAT IS ASPERGER
Het syndroom van Asperger hoort bij de aandoeningen in het Autisme Spectrum
TIPS VOOR DE DOCENT
- Problemen bij sociale interactie – communicatie – verbeeldingskracht – overgevoeligheid
- De leerling heeft baat bij routine en structuur
- Heeft problemen met non-verbale communicatie
- Kan emoties van anderen niet goed inschatten
- Heeft moeite met het reguleren van eigen emoties
- De leerling heeft specifieke kennis en interesses
- De leerling snapt gezegden en uitdrukkingen niet
- Is motorisch onhandig
POSITIEVE KENMERKEN VAN HET SYNDROOM VAN ASPERGER
- De leerling heeft een sterk gevoel voor normen en rechtvaardigheid
- Is eerlijk en betrouwbaar
- Kan veel feitelijke informatie onthouden
- Heeft een grote woordenschat
- Heeft originele ideeën
- Heeft een sterk visueel geheugen
- Ze zijn toegewijd en volhardend
EXTRA TIPS
- Zorg voor zo weinig mogelijk storende geluiden in de klas
- Geef helder opdrachten die maar voor één uitleg vatbaar zijn
- Praat langzaam en stop na elke zin even
- Geef niet teveel informatie of aanwijzingen tegelijk
- Herhaal instructies
- Controleer of de opdracht begrepen is
- Vermijd sarcasme
- Leg beeldspraak uit
ALGEMEEN IN DE KLAS
- Maak alles visueel, een leerling met het Syndroom van Asperger is meestal ook een beelddenker
- Waarschuw van tevoren als er veranderingen zijn
- Maak lijstjes en schema’s
- Help bij het organiseren en pakken van de spullen die het nodig heeft
- Stel sociale regels in de klas op en hang ze zichtbaar op
TIPS INDIVIDUEEL
- Laat het kind iets eerder naar de klas komen of vertrekken i.v.m. duwen en trekken
- Maak gebruik van de persoonlijke interesses van de leerling.
- Zorg voor een rustige plek in de klas
- Help met leren
- Zorg voor een goede communicatie met de ouders
Klik op de rechter button voor meer informatie van de landelijke belangenorganisatie.
VOOR ONDERWIJS
- VOOR ONDERWIJS
- ARMOEDE
- ADD
- ADHD
- AGRESSIVITEIT
- ALCOHOL
- ANGST STOORNISSEN
- ANOREXIA NERVOSA
- ASTMA
- AUTISME
- AUTOMULTILATIE
- BEELDDENKEN
- BEPERKING
- BINGE EATING DYSORDER
- BORDERLINE
- BURN-OUT
- CULTUUR
- DCD DYSPRAXIE
- DEPRESSIVITEIT
- DRUGS
- DYSCALCULIE
- DYSLEXIE
- EENZAAMHEID
- EPILEPSIE
- FAALANGST
- GEWELD
- GILLES DE LA TOURETTE
- HECHTINGSSTOORNISSEN
- HEMIPLEGIE
- HOOGBEGAAFDHEID
- HOOGSENSITIEF-HSP
- KOPIEERGEDRAG
- LHBT
- MCDD
- MOBIEL & SOCIAL MEDIA
- NARCISME
- NLD
- OBESITAS
- ODD-CD
- OVERPRIKKELING
- PDD-NOS
- PESTEN
- PLOFKLAS
- PSYCHISCH
- PTTS
- PUBEREN
- QUEENBEES
- SCHEIDING
- SCHIZOFRENIE
- SEKSUEEL
- SLECHTHORENDHEID
- SLECHTZIENDHEID
- SPIJBELEN & VERZUIM
- STALKING
- STOTTEREN
- STRESS
- SUïCIDAAL
- SYNDROOM VAN ASPERGER
- VERKEER
- VERLIES & VERDRIET
- VERMISSING
- VERSLAVINGEN
- VERWENDE KIND SYNDROOM
- WERKHOUDING
- ZIEKTE IN FAMILIE