ADD

INLEIDING
Dit gedeelte is expliciet bedoeld voor onderwijsgevenden, begeleiders, coaches en begeleiders in sportclub of vereniging. Als ouders of jongere is het raadzaam om deze begeleiders op dit gedeelte van de website attent te maken. Voor algemene informatie kunt u terecht bij het thema.
WAT IS ADD
ADD betekent Attention Deficit Disorder. Het is een aandacht tekort stoornis zonder het kenmerk hyperactiviteit van ADHD. Het is een syndroom dat meestal gekenmerkt wordt door serieuze en blijvende problemen die resulteren in slechte concentratie en slechte beheersing van impulsen.
ADD wordt moeilijk herkend omdat lastig gedrag ontbreekt. Het is drukte in het hoofd en traagheid aan de buitenkant. Er is geen standaard aanpak, per kind/jongere zal moeten worden vastgesteld wat de sterke en zwakke punten zijn.
WAT MERK JE IN DE KLAS OF GROEP
- Teruggetrokken – liever op de achtergrond
- Gevoelig en emotioneel – vaak stemmingswisselingen
- Goed inlevingsvermogen, intuïtief en helicopterview
- Chaotisch
- Ongestructureerd
- Vaak slordig
- Moeite met plannen en organiseren, taken afmaken, instructies opvolgen
- Geen oog voor details, maakt slordige fouten.
- Verliest of vergeet dingen: boeken, etui enz.
- De leerling kan ergens helemaal, met grote passie, in opgaan
- Is creatief en probleemoplossend ingesteld
- Snel afgeleid
- Heeft het moeilijk met aanwijzingen opvolgen, luisteren en stilzitten.
- Concentratie kost veel energie, komt moeilijk op gang
- Overgevoelig voor omgeving, licht en geluid
- Moeilijke intrinsieke motivatie, daardoor ook moeilijk extrinsiek te motiveren.
- Weerstand tegen school, huiswerk en denkwerk
- Onzeker, maar ook erg perfectionistisch
- Dromerig, veel in gedachten – eigenlijk hyperactief in hun hoofd, daardoor snel moe, ook slaapproblemen
- De leerling probeert altijd ver vooruit te denken, maar stelt belangrijke dingen uit
TIENERS MET ADD
Tieners met ADD verliezen vaak het overzicht bij het leren van toetsen. Omdat ze zoveel uitstellen, leren ze toetsen pas op het allerlaatste moment. Het leren gaat niet makkelijk, omdat ze slecht kunnen onthouden wat ze net gelezen hebben. Alleen voor vakken waarin ze geïnteresseerd zijn kunnen ze goede cijfers halen. Deze tieners hebben een hekel aan gym en balspelletjes. Als ze thuiskomen zijn ze moe, ze gaan te laat slapen, omdat ze niet in slaap kunnen komen.
TIPS EN TRUCS VOOR DE DOCENT
- Geef korte en duidelijke opdrachten om overzicht te bewaren
- Geef de leerling zelfvertrouwen, spreek rustig en met zachte stem, maak oogcontact
- Zorg voor structuur, regelmaat en overzichtelijkheid
- Wijs de leerling op de noodzaak zich te concentreren door bij belangrijke dingen aan te geven dat het echt nodig is.
- Verwacht niet direct een reactie
- Geef de leerling extra tijd als het dat nodig heeft
- Heb begrip voor de leerling, hij/zij is niet dom, maar heeft een neurobiologisch probleem.
- Geef complimenten als de leerling zijn best heeft gedaan.
- Laat, met toestemming, de klas weten wat zijn/haar probleem is.
- Kies in over leg een buddy voor huiswerk maken of alles noteren in de agenda, de weektaak doornemen
- Geef het kind schriftelijk korte instructies, notities, help afspraken herinneren, vraag of hulp nodig is
- Zoek uitdagingen voor de leerling
- De leerling neemt alle informatie niet op, is snel de draag kwijt, hou hem/haar bij de les, oefen en herhaal veel
SCHRIJVEN
- Zorg eventueel voor schriften met tussenregels.
- Hun handschrift is vaak niet al te best
- Bekijk of ze beter schrijven met een anders soort pen of een schrijfpotlood
- Gebruik korte overschrijfoefeningen. Je kunt beter twee keer vijf regels op een dag oefenen, dan één keer tien
- Herhaal het soort oefening, maar verander de tekst
- Neem fouten die veel gemaakt worden samen door
LEZEN
- Geef de leerling het liefst boeken met korte verhalen. Ze zijn snel de draad kwijt in een tekst
- Zorg voor teksten die aansluiten bij de belangstelling, zo kunnen ze zich beter concentreren
- Dek eventueel een deel van de tekst af.
REKENEN
- Gebruik eventueel een telraam, een abacus, de pc, je digitaal schoolbord, enz. om sommen te visualiseren.
- Laat gebruik maken van een tafelkaart. Aanleren van tafels is een vorm van automatiseren. Dat duurt veel langer bij deze kinderen.
- Houd er rekening mee dat klokkijken, procenten, breuken en staartdelingen een groot struikelblok kunnen zijn.
- Rekenkundig inzicht ontbreekt vaak.
- Laat eventueel een rekenmachine gebruiken en beperk het rekenen tot absolute basiskennis als je merkt dat de leerling vastloopt en niet meer vooruitgaat.
- Verdeel de taak in kleine stukjes. Geef bijvoorbeeld een blad met één rijtje sommen (kopie) of dek een gedeelte van het werk af.
- Laat de leerling alleen de antwoorden achter de sommen zetten op een gekopieerd blad, dat scheelt bergen concentratie. De sommen goed overschrijven is al een klus op zich.
WERELDORIËNTATIE
- ADD leerlingen zijn visueel ingesteld
- Moeite met topografie
- Moeite met jaartellen
- Geef ze een kopie van de aantekeningen
GYM
- Moeite met overzicht
- Trage reactie
- Niet populair in de groep
- Minder energie
EXPRESSIEVAKKEN
- Geen tips nodig. Over het algemeen zijn kinderen met ADD heel creatief. Gebruik die sterke kant dus! Neem hun werk als voorbeeld, laat ze andere kinderen helpen, hang hun werk in de klas, enz.
- Goed technisch inzicht – maar niet ordelijk
SOCIAAL EMOTIONEEL
- De leerling is vaak passief, stimulans om vriendschap te sluiten gewenst
- Potentieel pestslachtoffer
- Erg gevoelig voor afwijzing en negativiteit
- Negatief zelfbeeld
- Extra ondersteuning bij spreekbeurten
- Extreem verslavingsgevoelig.
HUISWERK
- Mopperen werkt niet
- Maak een huiswerkplan
- Spreek een deadline af
- Leer de leerling een dag planner te maken
VERSCHIL JONGENS EN MEISJES MET ADD
- Een jongen met ADD vindt bij een mislukt proefwerk het proefwerk stom
- Een meisje met ADD vindt bij een mislukt proefwerk zichzelf stom
VRAGEN VOOR DE DOCENT/SCHOOL
- Zijn er docenten die ervaring hebben met ADD leerlingen – ervaringsdeskundigen?
- Is er binnen de vaksectie deskundigheid: lesvormen – lesmateriaal enz. ontwikkeld?
- Zijn er uniforme richtlijnen: werkplek – afspraken voor pauze voor leerlingen met ADD?
- Zijn er mogelijkheden voor aanpassingen van proefwerken?
- Volgt de leerling SOVA training?
Klik op de rechter button voor meer informatie van de landelijke belangenorganisatie.
- VOOR ONDERWIJS
- ARMOEDE
- ADD
- ADHD
- AGRESSIVITEIT
- ALCOHOL
- ANGST STOORNISSEN
- ANOREXIA NERVOSA
- ASTMA
- AUTISME
- AUTOMULTILATIE
- BEELDDENKEN
- BEPERKING
- BINGE EATING DYSORDER
- BORDERLINE
- BURN-OUT
- CULTUUR
- DCD DYSPRAXIE
- DEPRESSIVITEIT
- DRUGS
- DYSCALCULIE
- DYSLEXIE
- EENZAAMHEID
- EPILEPSIE
- FAALANGST
- GEWELD
- GILLES DE LA TOURETTE
- HECHTINGSSTOORNISSEN
- HEMIPLEGIE
- HOOGBEGAAFDHEID
- HOOGSENSITIEF-HSP
- KOPIEERGEDRAG
- LHBT
- MCDD
- MOBIEL & SOCIAL MEDIA
- NARCISME
- NLD
- OBESITAS
- ODD-CD
- OVERPRIKKELING
- PDD-NOS
- PESTEN
- PLOFKLAS
- PSYCHISCH
- PTTS
- PUBEREN
- QUEENBEES
- SCHEIDING
- SCHIZOFRENIE
- SEKSUEEL
- SLECHTHORENDHEID
- SLECHTZIENDHEID
- SPIJBELEN & VERZUIM
- STALKING
- STOTTEREN
- STRESS
- SUïCIDAAL
- SYNDROOM VAN ASPERGER
- VERKEER
- VERLIES & VERDRIET
- VERMISSING
- VERSLAVINGEN
- VERWENDE KIND SYNDROOM
- WERKHOUDING
- ZIEKTE IN FAMILIE