BEPERKING

INLEIDING
Dit gedeelte is expliciet bedoeld voor onderwijsgevenden, begeleiders, coaches en begeleiders in sportclub of vereniging. Als ouders of jongere is het raadzaam om deze begeleiders op dit gedeelte van de website attent te maken. Voor algemene informatie kunt u terecht bij het thema.
BEPERKING FYSIEK
Wanneer iemand een – tijdelijke – fysieke beperking heeft is de bewegingsmogelijkheid verstoord Wanneer iemand een licht verstandelijke beperking heeft kan het problemen geven met acceptatie en zelfredzaamheid.
VOOR DE DOCENT
A: INFORMATIE OVER EEN – TIJDELIJKE – FYSIEKE BEPERKING
- Let op de leerling die (tijdelijk) fysiek beperkt is
- Zorg bij gebroken benen voor een extra stoel in de klas
- Regel vervoer en begeleiding bij buitenschoolse activiteiten
- Laat de leerling iets eerder weg gaan
- Zorg voor buddy’s die de tas kunnen dragen
- Mentor: zorg voor een rooster waarbij de leerling de trap niet op hoeft
- Mentor: zorg dat de collega’s geïnformeerd zijn
- Help de leerling waar mogelijk is
- Zorg eventueel voor een betere stoel
- Bij misselijkheid – geef de leerling toestemming om ongevraagd de klas uit te lopen
- Bij brandwonden – schakel onmiddellijk professionele hulp in
B: INFORMATIE OVER EEN LICHT VERSTANDELIJKE BEPERKING
- Het reguliere onderwijs weet nog niet goed raad met deze jongeren
- Er is angst voor een negatieve invloed op het resultaat van een klas
- Er is angst voor een negatieve invloed op leerprestaties van andere jongeren
- Uit onderzoek blijkt dit niet het geval te zijn
- Het vergt didactische vaardigheden van de docent
- Dit komt alle leerlingen ten goede
- Er moet wel extra begeleiding zijn – bijv. klasssenassistent
- Vaak bereiken dit soort jongeren een hoger niveau dan verwacht
- Ze worden positief gestimuleerd door de klasgenoten
PASSEND ONDERWIJS
- Iedere jongere heeft recht op een passende plek in het onderwijs
- Een jongere moet een plek kunnen krijgen binnen het reguliere onderwijs
- De school dient steun op maat in te zetten
- De mogelijkheden van de jongere zijn maatgevend – niet de beperkingen
VOOR ONDERWIJS
- VOOR ONDERWIJS
- ARMOEDE
- ADD
- ADHD
- AGRESSIVITEIT
- ALCOHOL
- ANGST STOORNISSEN
- ANOREXIA NERVOSA
- ASTMA
- AUTISME
- AUTOMULTILATIE
- BEELDDENKEN
- BEPERKING
- BINGE EATING DYSORDER
- BORDERLINE
- BURN-OUT
- CULTUUR
- DCD DYSPRAXIE
- DEPRESSIVITEIT
- DRUGS
- DYSCALCULIE
- DYSLEXIE
- EENZAAMHEID
- EPILEPSIE
- FAALANGST
- GEWELD
- GILLES DE LA TOURETTE
- HECHTINGSSTOORNISSEN
- HEMIPLEGIE
- HOOGBEGAAFDHEID
- HOOGSENSITIEF-HSP
- KOPIEERGEDRAG
- LHBT
- MCDD
- MOBIEL & SOCIAL MEDIA
- NARCISME
- NLD
- OBESITAS
- ODD-CD
- OVERPRIKKELING
- PDD-NOS
- PESTEN
- PLOFKLAS
- PSYCHISCH
- PTTS
- PUBEREN
- QUEENBEES
- SCHEIDING
- SCHIZOFRENIE
- SEKSUEEL
- SLECHTHORENDHEID
- SLECHTZIENDHEID
- SPIJBELEN & VERZUIM
- STALKING
- STOTTEREN
- STRESS
- SUïCIDAAL
- SYNDROOM VAN ASPERGER
- VERKEER
- VERLIES & VERDRIET
- VERMISSING
- VERSLAVINGEN
- VERWENDE KIND SYNDROOM
- WERKHOUDING
- ZIEKTE IN FAMILIE