PTTS

INLEIDING
Dit gedeelte is expliciet bedoeld voor onderwijsgevenden, begeleiders, coaches en begeleiders in sportclub of vereniging. Als ouders of jongere is het raadzaam om deze begeleiders op dit gedeelte van de website attent te maken. Voor algemene informatie kunt u terecht bij het thema.
WAT IS PTTS
Posttraumatische stressstoornis of PTSS is een psychische aandoening die kan ontstaan na het meemaken van schokkende, traumatische ervaringen, die gevolgd worden door langdurig psychische klachten. PTSS heeft grote gevolgen voor het dagelijks functioneren.
TIPS VOOR DE DOCENT
- Er zijn veel getraumatiseerde leerlingen in het onderwijs
- Een getraumatiseerde leerling praat bijna nooit spontaan over hun angsten en trauma’s
- Ze hebben zich afgeschermd tegen gevoelens
- Ze kunnen driftbuien ontwikkelen omdat ze zich niet kunnen uiten
- Hun gedrag kan plotseling achteruit gaan
- Ze hebben wisselende stemmingen
- Ze zijn soms agressief
- Ze hebben veel somatische klachten – buikpijn – hoofdpijn enz.
- Ze zijn niet alert op gevaar
- Ze voelen zich constant niet in staat om het beter te kunnen doen
- Ze hebben specifieke hulp nodig van getrainde hulpverleners
- Straf van de docent kan het trauma triggeren
- Ze zijn zeer eenzaam
SYMPTOMEN IN DE KLAS
- Oorzaak bepaalt voor een groot deel de symptomen
- Bij misbruik of geweld hoort bijvoorbeeld een gevoel van angst en schaamte
- Bij ziekte of overlijden hoort bijvoorbeeld een overdreven behoefte aan controle
- De leerling kan zich opstandig gedragen
- De gevoelens zijn ontregeld: woede – angst – wanhoop
- Er kan sprake zijn van emotionele en fysieke (zelf)beschadiging
- Slechte reactie op discipline, frustratie en verantwoordelijkheid
- Leugens, excuses, beschuldigingen
- Zwart-wit denken, ondermijnend, eisend gedrag
- Slachtofferschap, destructiviteit, stelen en oppotten
- Schijnheilig gedrag, dissociaties, verhoogde waakzaamheid
- Vermijding van specifieke gedachten, gevoelens, gedragingen
- Geen woorden hebben voor hun innerlijk leven
- Leerling is onveilig gehecht, daardoor schaamtegevoelens zoals ik ben slecht, ik ben niet de moeite waard, ik ben een ongeluk, ik ben waardeloos, ik ben een fout.
- Schaamtegevoel is desastreuzer dan schuldgevoel en heeft een diep beschadigend langetermijneffect op het zelfbeeld van de leerling.
- Leerling reageert met diverse emoties: ontkenning, kleineren, anderen de schuld geven en woedeaanvallen, verliest het overzicht, kan niet meer reflecteren en kan niet tot oplossingen komen. De hopeloosheid en machteloosheid nemen de regie.
- Docenten of leerkrachten die getuige of het mikpunt zijn van de reacties van de leerling, raken vaak zelf ontregeld en daarmee ook hun reflectievermogen.
- De leerling vertoont een ‘vecht-vlucht-reactie’
- De leerling triggert docenten met hun eigen hechting, emoties en stressoren
Klik op de rechter button voor meer informatie van de landelijke belangenorganisatie.
VOOR ONDERWIJS
- VOOR ONDERWIJS
- ARMOEDE
- ADD
- ADHD
- AGRESSIVITEIT
- ALCOHOL
- ANGST STOORNISSEN
- ANOREXIA NERVOSA
- ASTMA
- AUTISME
- AUTOMULTILATIE
- BEELDDENKEN
- BEPERKING
- BINGE EATING DYSORDER
- BORDERLINE
- BURN-OUT
- CULTUUR
- DCD DYSPRAXIE
- DEPRESSIVITEIT
- DRUGS
- DYSCALCULIE
- DYSLEXIE
- EENZAAMHEID
- EPILEPSIE
- FAALANGST
- GEWELD
- GILLES DE LA TOURETTE
- HECHTINGSSTOORNISSEN
- HEMIPLEGIE
- HOOGBEGAAFDHEID
- HOOGSENSITIEF-HSP
- KOPIEERGEDRAG
- LHBT
- MCDD
- MOBIEL & SOCIAL MEDIA
- NARCISME
- NLD
- OBESITAS
- ODD-CD
- OVERPRIKKELING
- PDD-NOS
- PESTEN
- PLOFKLAS
- PSYCHISCH
- PTTS
- PUBEREN
- QUEENBEES
- SCHEIDING
- SCHIZOFRENIE
- SEKSUEEL
- SLECHTHORENDHEID
- SLECHTZIENDHEID
- SPIJBELEN & VERZUIM
- STALKING
- STOTTEREN
- STRESS
- SUïCIDAAL
- SYNDROOM VAN ASPERGER
- VERKEER
- VERLIES & VERDRIET
- VERMISSING
- VERSLAVINGEN
- VERWENDE KIND SYNDROOM
- WERKHOUDING
- ZIEKTE IN FAMILIE