WERKHOUDING
INLEIDING
Dit gedeelte is expliciet bedoeld voor onderwijsgevenden, begeleiders, coaches en begeleiders in sportclub of vereniging. Als ouders of jongere is het raadzaam om deze begeleiders op dit gedeelte van de website attent te maken. Voor algemene informatie kunt u terecht bij het thema.
WAT IS WERKHOUDINGGEDRAG
Vanuit een ongemotiveerde of ongeïnteresseerde houding van een jongere kunnen ook problemen met het gedrag ontstaan zonder dat er een gediagnosticeerde aandoening of andere aanwijsbare oorzaak te vinden is.
TIPS VOOR DE DOCENT
- Stel het leerproces voorop
- Leg leerdoelen schematisch vast
- Leg de leerdoelen uit aan een leerling die traag werkt
- Help de leerling die wel gemotiveerd is maar het alleen niet voor elkaar krijgt
- Stel ouders huiswerkbegeleiding voor
- Leerlingen met werkhoudingsproblemen hebben geen inzicht – ze doen maar wat
- Als er wel motivatie is, ligt er een ander probleem aan ten grondslag
- De werkhouding kan ook nog liggen aan gebrek aan basiskennis
- De docent kan van grote invloed zijn op de werkhouding : dominerend – negerend – kritisch
- Begrip kan ook motiveren – compliment of begripvol bij moeilijke opdracht
- Lesopzet is ook van invloed – te streng en strikt werkt averechts
- Huiselijke situatie en motivatie is ook van belang
SIGNALEREN
- Door observatie signaleer je werkhoudingsproblemen
- Tijdens instructiefase: opletten – luisteren – begrijpen
- Negatief: zit in tas te rommelen – praat met anderen – speelt
- Tijdens begin werkfase: werken – onbegrip – bevestiging
- Negatief: blijft kletsen – snapt de opdracht niet - kan geen begin krijgen
- Tijdens werkfase: werkt onregelmatig – afgeleid – kletsen
- Negatief: houdt anderen van het werk – werkt chaotisch – maakt maar een deel van de opdracht
- Tijdens afrondingsfase: niet klaar met opdracht – kletsen – smoes
- Negatief: kon het niet afkrijgen – niet goed uitgelegd – ik snap het niet
VOOR ONDERWIJS
- VOOR ONDERWIJS
- ARMOEDE
- ADD
- ADHD
- AGRESSIVITEIT
- ALCOHOL
- ANGST STOORNISSEN
- ANOREXIA NERVOSA
- ASTMA
- AUTISME
- AUTOMULTILATIE
- BEELDDENKEN
- BEPERKING
- BINGE EATING DYSORDER
- BORDERLINE
- BURN-OUT
- CULTUUR
- DCD DYSPRAXIE
- DEPRESSIVITEIT
- DRUGS
- DYSCALCULIE
- DYSLEXIE
- EENZAAMHEID
- EPILEPSIE
- FAALANGST
- GEWELD
- GILLES DE LA TOURETTE
- HECHTINGSSTOORNISSEN
- HEMIPLEGIE
- HOOGBEGAAFDHEID
- HOOGSENSITIEF-HSP
- KOPIEERGEDRAG
- LHBT
- MCDD
- MOBIEL & SOCIAL MEDIA
- NARCISME
- NLD
- OBESITAS
- ODD-CD
- OVERPRIKKELING
- PDD-NOS
- PESTEN
- PLOFKLAS
- PSYCHISCH
- PTTS
- PUBEREN
- QUEENBEES
- SCHEIDING
- SCHIZOFRENIE
- SEKSUEEL
- SLECHTHORENDHEID
- SLECHTZIENDHEID
- SPIJBELEN & VERZUIM
- STALKING
- STOTTEREN
- STRESS
- SUïCIDAAL
- SYNDROOM VAN ASPERGER
- VERKEER
- VERLIES & VERDRIET
- VERMISSING
- VERSLAVINGEN
- VERWENDE KIND SYNDROOM
- WERKHOUDING
- ZIEKTE IN FAMILIE